Wat in 1984 begon met vijftien mensen in een huiskamer is nu een gemeente waar elke zondag zo’n 1000 mensen samenkomen. De Meerkerk is gevestigd in Hoofddorp, maar heeft een regiofunctie. De Meerkerk is sinds 2002 gehuisvest aan de Bennebroekerweg 515, in twee voormalige agrarische loodsen. Elke zondag hebben we om 10:00 uur verschillende samenkomsten; voor kinderen (Meerkids), jongeren (X-pact) en volwassenen.

Onze jongeren (groep 8 t/m 17 jaar) zitten in de Oude Schuur en de kinderen zitten in verschillende ruimtes in het activiteiten centrum (AC) en hebben daar eigen programma’s en opvang.

Door de week vinden er ook activiteiten plaats.

Geschiedenis

Het begint op 17 september 1984 als Wigle en Judith Tamboer met dertien andere christenen besluiten tien avonden bij elkaar te komen voor Bijbelstudie en gebed in hun woonkamer in een nieuwbouwwijk in Hoofddorp. Uitgangspunt is het stichten van de Baptistengemeente Hoofddorp, later De Meerkerk. Na de tien avonden, start de groep avonddiensten in de ruime woonkamer van de boerderij van een van de echtparen. Deze ruimte is voor de vijftien pioniers én hun kennissen snel te klein. Na een paar samenkomsten wordt uitgeweken naar een nieuwe openbare ruimte: sociaal cultureel centrum ’t Kattegat in Hoofddorp. Binnen drie maanden worden de avonddiensten omgezet in ochtenddiensten en De Meerkerk start formeel met diensten voor belangstellenden.

IJweg 1100

Een verwoestende brand in 1987 maakt een eind aan het verblijf in 't Kattegat. Er volgt een periode van verhuizingen langs diverse aula’s van Hoofddorpse scholen, totdat De Meerkerk in 1991 een eigen gebouw kan betrekken. Het is een voormalige dependance van de Katholieke Scholengemeenschap Hoofddorp aan de IJweg. De kerkzaal is al gauw niet groot genoeg voor de groeiende gemeente. Na enkele jaren wordt daarom overgegaan op twee zondagsdiensten. En om zoveel mogelijk mensen te laten delen in het Kerstevangelie, organiseert De Meerkerk vanaf 1991 Kerstnachtdiensten in de plaatselijke schouwburg De Meerse. Op het podium van de schouwburg worden tien jaar lang eigentijdse kerstprogramma’s neergezet. Een aantal keren worden er ook Paasdiensten gevierd.

Bennebroekerweg 515

In 2001 komt De Meerkerk in contact komt met een Haarlemmermeerse agrariër die zijn bedrijf heeft verhuisd naar de Flevopolder. Hij biedt twee van zijn achtergebleven schuren ter beschikking, in het gebied tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep. In een jaar tijd worden de kale loodsen verbouwd tot een multifunctioneel kerkgebouw. Sinds het in gebruik nemen in november 2002 hebben enkele verbouwingen en uitbreidingen plaatsgevonden om ook alle kinderen en jongeren een goede plek te kunnen bieden. Het Ministry Team en een groep vrijwilligers werken op het kantoor.